سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آجیل چیست؟ (7 خواص آجیل که تا حالا نشنیده اید!)

نظر

آجیل‌ها، مغزدانه‌ها و خوراکی‌های بسیار پرطرفدار و خوشمزه‌ای هستند که می‌توان از آن‌ها در بسیاری از رژیم‌های غذایی استفاده کرد. این خوراکی‌های پرطرفدار برای گیاهخوران نیز منبعی غنی از انرژی به حساب می‌آیند. در واقع آجیل به مغز برخی از میوه‌ها گفته می‌شود که با توجه به سلایق مختلف، می‌توان آن‌ها را با هم مخلوط کرد. زمانی که نام آجیل و خشکبار به می‌آید، عید نوروز و شب یلدا برای ما تداعی می‌شود، هرچند می‌توانیم به عنوان یک میان وعده مقوی آن‌ها را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهیم. اگرچه زیاده روی در مصرف هر نوع ماده غذایی می‌تواند مضراتی را نیز به دنبال داشته باشد، در ادامه این نوشته به فواید آجیل می‌پردازیم.

انواع آجیل و خشکبار

آجیل‌ها درواقع مغز برخی میوه‌ها هستند که علاوه بر مصرف‌شان به عنوان تنقلات، گاهی نیز از آن‌ها در پخت و پز استفاده می‌شود. این دانه‌های خوراکی، معمولا یک پوست بیرونی سخت و غیرقابل خوردن دارند که باید شکسته شود تا دانه درون آن مصرف گردد، هرچند می‌توان در آجیل‌فروشی‌ها و قنادی‌ها، آچیل‌ها را به‌صورت مغزشده تهیه نمود، توصیه بر این است که حدالمقدور آجیل درون پوست سخت‌اش تهیه شود. برخی از معروف‌ترین آجیل‌های موجود در ایران به قرار زیر است؛

  • بادام
  • پسته
  • گردو
  • فندق
  • بادام هندی
  • بادام زمینی

خواص آجیل؛ آشنایی با فواید مفیدترین دانه های خوراکی!

1.    کمک به کاهش وزن

ممکن است از شنیدن اینکه آجیل‌ها می‌توانند به کاهش و کنترل وزن کمک کنند متعجب شوید، زیرا آجیل‎ها کالری بالایی دارند و در نتیجه بیشتر انتظار می‌رود که موجب چاقی شوند تا لاغری. بر اساس برخی پژوهش‌های انجام شده، مصرف بادام و پسته می‌تواند کاهش وزن را به دنبال داشته باشد. این مغزدانه‌های مقوی، جزو خوراکی‌هایی هستند که حتی مقدار کمی از آن‌ها می‌تواند انسان را تا چندین ساعت سیر نگه دارد. مصرف آجیل و خشکبار، موجب می‌شود تا فرد بلافاصله به سراغ خوردن تنقلات دیگر نرفته و به این صورت از مقدار کالری که در طول روز دریافت می‌کند، کم می‌شود.

2.    سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی‌اکسیدان‌ها ملکول‌هایی هستند که با رادیکال‌های آزاد به مقابله می‌پردازند. بهتر است بدانید که رادیکال‌های آزاد ترکیبات مضری هستند که می‌توانند برای سلامتی بدن بسیار مضر باشند. اینگونه از تنقلات منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی همچون پلی‌فنول‌ها هستند و در خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد و مبارزه با استرس اکسیداتیو موثر می‌باشند. نتیجه یک مطالعه معتبر نشان داده است که گردو در مقایسه با ماهی ظرفیت بیشتری برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد دارد. عواملی که موجب پیری زودرس و بروز بسیاری از بیماری‌های خطرناک مانند بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شوند.

3.    کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید در بدن

یکی دیگر از مهم‌ترین خاصیت‌های آجیل، کاهش سطح کلسترول بد و تری‌گلیسیرید در بدن می‌باشد. همه آجیل‌ها کم و بیش حاوی مقادیر بالایی اسیدهای چرب اشباع نشده هستند و احتمالا به همین دلیل است که توانایی پایین آوردن کلسترول در بدن را دارند. یک مطالعه 12 هفته‌ای روی افراد چاقی که روزانه مقدار مشخصی پسته استفاده می‌کردند، نشان داد که میزان تری‌‌گلیسیرید آن‌ها 33% کمتر از افرادی بود که پسته استفاده نکرده بودند. مشخص شد که بادام و فندق با افزایش کلسترول خوب بدن و کاهش کلسترول بد نقش مثبتی در سلامتی بدن ایفا می‌کنند.

4.    موثر در بهبود دیابت و کنترل قند خون

دیابت نوع 2 بیماری شایعی است که میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به آن مبتلا هستند. آجیل‌ها کربوهیدرات کمی دارند و بنابراین مقدار سطح قند خون را بالا نمی‌برند. مطالعات نشان می‌دهند که خوردن آجیل ممکن است باعث کاهش استرس اکسیداتیو، فشار خون و سایر نشانگرهای سلامتی در کسانی شود که به دیابت مبتلا هستند.

طبق گفته درمانگران طب سنتی، بهترین آجیل برای افراد مبتلا به دیابت، مغز فندق است که نشاسته کمی دارد. این دانه‌های روغنی دارای فسفر فراوانی هستند که سبب تقویت مغز و بهبود عملکرد آن می‌شوند. البته بسیاری از گفته‌های درمانگران طب سنتی مبنای علمی نداشته و بر اساس نظرات اثبات ناشده می‌باشد.

5.    خاصیت ضد التهابی آجیل

زمانی که بدن قصد دفاع از خود در مقابل عوامل بیماری‌زایی مانند باکتری‌ها را دارد التهاب رخ می‌دهد. یکی دیگر از فواید آجیل خاصیت ضدالتهابی آن است. التهاب مزمن و طولانی مدت می‌تواند به اندام‌ها آسیب رسانده و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش دهد. مصرف آجیل‌هایی مانند گردو و بادام سبب کاهش التهاب در بدن می‌شود و در بهبود علائم دیابت و بیماری‌های کلیوی موثر است.

6.    محتوای فیبر و مواد معدنی آجیل

از دیگر خواص آجیل‌ها می‌توان به محتوای بالای فیبر آن‌ها اشاره کرد. مصرف مواد غذایی که دارای فیبر هستند، فواید زیادی برای بدن دارد. باکتری‌های موجود در روده می‌توانند فیبر را هضم کرده و به بهبود سلامت روده و کاهش خطر ابتلا به دیابت و چاقی کمک کنند. علاوه بر این فیبر به بدن کمک می‌کند تا احساس سری کنید و در نتیجه مقدار کالری دریافتی خود از دیگر منابع غذایی را کاهش دهید.

7.    کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی

از آنجایی که آجیل و خشکبار، سطح کلسترول بد خون و تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهند و موجب افزایش کلسترول خوب در بدن می‌شوند، می‌تواند در سلامت قلب مفید واقع شده و به افزایش سلامت شریان‌ها و پیشگیری از سکته مغزی کمک کنند.

فروشگاه آجیل و خشکبار هفت مغز؛ بهترین مرکز خرید آجیل تازه و درجه یک!

همانطور که گفته شد، آجیل‌ها یکی از بهترین و مقوی‌ترین تنقلاتی هستند که می‌توان به عنوان میان وعده از آن‌ها استفاده کرده و از مزایای آن برای سلامتی بهره‌مند شد. در این نوشته توضیحاتی اجمالی در رابطه با اینکه آجیل چیست و چه خواصی دارد، در اختیار شما قرار گرفت. پیشنهاد ما به شما این است که این خوراکی مقوی و مغذی را جایگزین تنقلات مضر کرده و سبب بهبود سلامت خود شوید.

یکی از مهم ترین موضوعات در رابطه با مصرف آجیل و خشکبار، تازه بودن آن می‌باشد، زیرا این خوراکی پرخاصیت درصورت نگهداری نامناسب و طولانی مدت برای سلامتی بسیار مضر خواهد بود. فروشگاه اینترنتی آجیل و خشکبار هفت مغز، یکی از بهترین مراکز فروش آنلاین انواع آجیل و خشکبار می‌باشد که توانسته با ارائه با کیفیت‌ترین آجیل‌ها مانند پسته، بادام درختی، بادام هندی، فندق، گردو، تخمه و سایر آجیل‌ها، با قیمت مناسب رضایت مشتریان را جلب نماید. اگر قصد خرید آنلاین آجیل درجه یک را از بهترین آجیل فروشی ایران دارید، میتوانید هم اکنون از فروشگاه خرید آجیل 7maghz، به صورت اینترنتی  انواع آجیل و خشکبار را با قیمت مناسب سفارش دهید.

 

منبع آجیل چیست : https://www.hidoctor.ir/353944_%D8%A2%D8%AC%DB%8C%D9%84-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F-7-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D8%A2%D8%AC%DB%8C%D9%84-%DA%A9%D9%87-%D8%AA%D8%A7-%D8%AD%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D9%86%D8%B4%D9%86%DB%8C%D8%AF%D9%87.html/

https://www.healthline.com/nutrition/9-healthy-nuts

https://en.wikipedia.org/wiki/Nut_(fruit)

https://nuts.com/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/323042